Home » yoga » yin yoga

            ont-moet jezelf

Algemeen:

Yin yoga is een vorm van yoga waarbij je, ondersteund door bolsters en kussens, passief voor langere tijd (minimaal 3 minuten) in een houding blijft zitten. Doordat je de spieren steeds meer gaat ontspannen, kunnen opgeslagen spanningen losgelaten worden en kom je in de dieper liggende lagen zoals het bindweefsel, de banden, pezen en gewrichten. Het bindweefsel wordt gestimuleerd, versterkt en versoepeld. Door de vooral liggende en zittende houdingen ontstaat er met name in de heupen, bekkengebied en de rug meer beweeglijkheid. Door regelmatig yinyoga te beoefenen ontstaat er een soepeler en sterker lichaam. Tevens nodigen de houdingen uit tot verstilling, meditatie, het op een zachte manier opzoeken en verleggen van je grenzen en ontstaat er een diepe innerlijke rust en een gevoel van ruimte. Je leert vooral jezelf over te geven aan ontspanning, uit de doe-modus te komen. Je ontdekt dat je soms verder komt door helemaal niets te doen, wat voor sommige mensen in deze prestatiegerichte wereld moeilijk is. Derhalve is deze vorm van yoga voor iedereen geschikt.

 

De les:

De les begint met een ademhalingsmeditatie, waar je gedurende de les steeds naar terugkeert. Daarna komen de houdingen aan bod. Dit zijn zittende of liggende houdingen die minstens 3 minuten (maar vaak langer) aangehouden worden. Nadat je langzaam uit de houding bent gekomen ga je in een korte dynamische houding om vervolgens te ontspannen voordat je in een andere houding gaat. We eindigen de les met een ontspanningsoefening.