Home » yoga » restorative yoga

                          alles wat je aandacht geeft groeit,                                           waar geef jij je aandacht aan?

Algemeen:

Restorative (herstellende) yoga, oftewel yoga voor het zenuwstelsel, is een combinatie van yoga en mindfulness die zo goed als geen inspanning vraagt (dit in tegenstelling tot yinyoga waarbij soms nog wel een lichaamsdeel actief is). Je lichaam wordt voor langere tijd (tot wel 20 minuten) in een liggende houding gelegd waarbij het ondersteund wordt door bolsters en kussens zodat het lichaam het vertrouwen en de tijd krijgt zijn spanningen toe te laten en los te laten. Het is gericht op het activeren van het parasympatische zenuwstelsel; het deel van het autonome zenuwstelsel dat ervoor zorgt dat wij in een toestand van rust en herstel kunnen komen. Spierkracht (hatha) en diepe stretches (yin) komen niet voor. De aandacht wordt gericht op de ademhaling en op lichaamsgewaarwordingen. Door de aandacht helemaal naar het spanningsgebied te brengen mag er ontspanning en ruimte in dat gebied ontstaan. Restorative yoga bestaat voor een groot deel uit mindfulness en maakt gebruik van de Relaxation Response Techniek en de Polyvagale Therapie. De grootste uitdaging vormt dan ook niet je lichaam maar je geest, kun je jezelf overgeven aan het totale nietsdoen of zoek je afleiding om maar niet geconfronteerd te worden met jezelf. Je wordt jezelf erg bewust van wat er in je lichaam en geest afspeelt. Door volledig bewust te ontspannen kan het lichaam herstellen van dagelijkse en chronische stress. De les is dan ook erg geschikt voor stress gerelateerde klachten zoals overspannenheid en burn-out klachten, slapeloosheid, ter ondersteuning voor vrouwen in de overgang, mensen die herstellend zijn van een operatie of blessure of een chronische aandoening hebben. Restorative yoga biedt naast alle voordelen van de algemene yogahoudingen o.a. voor verlaging van stresshormonen, balanceert het zenuwstelsel, versoepelen het lichaam, helpt het herstel na een operatie, blessure of ziekte, verstilt de mind en stimuleert bewustzijn van lichaam en geest.

 

Relaxation Response Techniek:
Deze ontspanningstechniek zorgt voor een lagere hartslag, metabolisme, ademritme en bloeddruk en heeft 6 voorwaardes nodig:
- Een stille en rustige omgeving.
- Een comfortabele houding met de ogen gesloten.
- Alle spieren van top tot teen diep ontspannen en ze ontspannen houden.
- Een passieve innerlijke houding (mindfulness).
- Een focuspunt op de adem/lichaamsgewaarwordingen (mindfulness).
- Deze sessie 10 tot 20 minuten aanhouden.
Deze techniek is bewezen effectief te zijn in het behandelen van hoge bloeddruk, hoofdpijn, hartritmestoornissen, PMS, angsten en milde depressie doordat de techniek het parasympatisch zenuwstelsel activeert.

 

Effecten van restorative yoga:
Fysiek:
- Algehele ontspanning
- Balanceert o.a. het zenuwstelsel en immuunsysteem
- Verbetert de lichaamssouplesse
- Draagt bij aan herstel na een operatie, ziekte of blessure
- Geeft verlichting van spanningshoofdpijn en bij chronische pijn
- Leert je voelen waar spanning zit
- Helpt bij slaapproblemen
- Helpt bij verminderen van overgewicht die stress gerelateerd is


Psychisch:
- Bevordert mindfulness, wat kan leiden naar betere levenskeuzen en meer geluksgevoelens
- Bevordert geduld en overgave, geeft een gevoel van welzijn
- Bewustwording van lichaam-geest connectie
- Bevordert zelfreflectie en zelfkennis
- Leert vertragen, onthaasten en verstillen van de mind
- Leert je beter voor jezelf te zorgen, te voelen wat je nodig hebt
- Leert je grenzen kennen en aangeven, je wordt milder
- Helpt om te gaan met je gevoelens
- Bewuste ontspanning geeft helderheid om te handelen

 

De les:
Er worden per les maar enkele liggende houdingen aangeboden zodat je de tijd krijgt om in iedere houding de lichaamsspanning te observeren en te accepteren zodat je door deze bewustwording de spanning los kunt gaan laten. Je ligt in stilte in een comfortabele houding met de ogen gesloten waardoor je dieper naar binnen kunt keren. Alle spieren mogen van top tot teen diep ontspannen. De overgang van de ene houding in de andere gebeurt langzaam en bewust. Door de stilte en de rust kalmeert het overprikkelde brein. Omhuld in een deken om warm te blijven, ondersteund door zachte kussens om nog dieper te kunnen ontspannen, een les vol zachtheid en geborgenheid, een moment helemaal voor jezelf waardoor lichaam en geest zich weer helemaal op kunnen laden. De les duurt anderhalf uur en wordt met zo min mogelijk prikkels van buitenaf uitgevoerd.

 

Meenemen: 1 grote handdoek, 1 kleine handdoek, 1 warme, zachte deken en eventueel een oogmasker of donkere sok.

 

Deze lessen worden gegeven in blokken van 10 lessen maar het is ook mogelijk, indien er plaats is, losse lessen te volgen.

 

Restorative verwendag: 

Een dag vol ontspanning en verwennerij. Je krijgt 2 lessen van 2 uur restorative yoga en daarnaast verdieping, mindfulness en meditatie. Er wordt in het kort uitgelegd waarom restorative yoga zo goed werkt, aan de hand van al je zintuigen ga je mindfulness ervaren en door middel van meditatieoefeningen ga je stilte ervaren. Tussendoor wordt je heerlijk in de watten gelegd. Ervaar ontspanning op een dieper niveau en kom in een dag helemaal tot rust!

(incl. smoothies, soep, water en thee met lekkers)

 

VOOR WORKSHOPS ZIE AGENDA

 

Reactie plaatsen

Reacties

Anja
3 maanden geleden

Was gisteren heerlijk! Vannacht heerlijk geslapen! Je komt heerlijk bij je gevoel. Dankjewel.

Hannie
3 maanden geleden

Dit was super

Ynette
3 maanden geleden

Dank je wel, fijn om te horen!