Home » yoga » restorative yoga

                          alles wat je aandacht geeft groeit,                                           waar geef jij je aandacht aan?

Algemeen:

Restorative (herstellende) yoga is een vorm van yoga die nauwelijks inspanning vraagt (dit in tegenstelling tot yinyoga waarbij soms nog wel een lichaamsdeel actief is). Je lichaam wordt voor langere tijd (tot wel 20 minuten) in een liggende houding gelegd waarbij het ondersteund wordt door bolsters en kussens zodat het lichaam het vertrouwen en de tijd krijgt zijn spanningen toe te laten en los te laten. Het is gericht op het activeren van het parasympatische zenuwstelsel; het deel van het autonome zenuwstelsel dat ervoor zorgt dat wij in een toestand van rust en herstel kunnen komen. Spierkracht (hatha) en diepe stretches (yin) komen niet voor. De aandacht wordt gericht op de ademhaling en op lichaamsgewaarwordingen. Door de aandacht helemaal naar het spanningsgebied te brengen mag er ontspanning en ruimte in dat gebied ontstaan. De grootste uitdaging vormt dan ook niet je lichaam maar je geest, kun je jezelf overgeven aan het totale nietsdoen of zoek je afleiding om maar niet geconfronteerd te worden met jezelf. Je wordt jezelf erg bewust van wat er in je lichaam en geest afspeelt. Door volledig bewust te ontspannen kan het lichaam herstellen van dagelijkse en chronische stress. De les is dan ook erg geschikt bij stress gerelateerde klachten zoals overspannenheid en burn-out klachten, ter ondersteuning voor vrouwen in de overgang, mensen die herstellend zijn van een operatie of blessure of een chronische aandoening hebben. Restorative yoga biedt naast alle voordelen van de algemene yogahoudingen o.a. voor verlaging van stresshormonen, balanceert het zenuwstelsel, versoepelen het lichaam, helpt het herstel na een operatie, blessure of ziekte, verstilt de mind en stimuleert bewustzijn van lichaam en geest.

 

De les:

Er worden per les maar enkele (liggende) houdingen aangeboden zodat je de tijd krijgt om in iedere houding de lichaamspanning te observeren en te accepteren zodat je door deze bewustwording de spanning los kunt gaan laten. Je ligt in stilte in een comfortabele houding met de ogen gesloten waardoor je dieper naar binnen kunt keren. Alle spieren mogen van top tot teen diep ontspannen. De overgang van de ene houding in de andere gebeurt langzaam en bewust. Door de stilte en de rust kalmeert het overprikkelde brein. De les duurt anderhalf uur i.p.v. de normale 5 kwartier en wordt met zo min mogelijk prikkels van buitenaf uitgevoerd.

 

LET OP: AANGEZIEN IK NOG MET DE OPLEIDING BEZIG BEN START ER PAS EEN GROEP VANAF JANUARI 2020.